Je uurtarief verhogen, hoe doe je dat?

Bij de start van je onderneming heb je als ZZP’er je uurtarief bepaald. Je bent inmiddels een tijdje aan de slag, hebt ervaring opgedaan en je hebt meerdere opdrachtgevers. Wanneer is het tijd om je uurtarief te verhogen? En hoe pak je dat aan? In deze blog leggen we het uit!

Je kosten zijn gestegen, je levert beter werk of de opdrachtgevers staan voor je in de rij: er kunnen allerlei redenen zijn om als ZZP’er je uurtarief te verhogen. Maar dat kan best spannend zijn. Want gaan je opdrachtgevers daar wel in mee? Of haken ze af? Toch is het verstandig om regelmatig na te gaan of je uurtarief nog voldoet. Al is het maar om de inflatie te compenseren. En eigenlijk is een periodieke verhoging van je tarief ook niet vreemd. De meeste werknemers in loondienst krijgen met enige regelmaat (vaak na een beoordelingsgesprek) een loonsverhoging en ook cao’s worden aangepast. Waarom zou jij als zelfstandige achterblijven?

Hoger uurtarief bepalen

De Kamer van Koophandel adviseert om jaarlijks je uurtarief tegen het licht te houden en te bepalen of je deze moet aanpassen. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat de kosten die je maakt als ZZP’er gestegen zijn. Denk bijvoorbeeld aan reis- en telefoonkosten, de huur van je kantoorruimte of de kosten voor professionele software. Wil je weten hoe je een passend uurtarief kunt berekenen op basis van je gewenste inkomen en de kosten die je maakt? Lees ons blog ‘Je uurtarief bepalen als ZZP’er: hoe doe je dat?

Maar niet alleen hogere kosten kunnen een reden zijn om je tarief te verhogen. Misschien heb je een opleiding gevolgd, een certificering behaald of ervaring opgedaan, waardoor je inmiddels beter werk levert dan in de startfase van je onderneming. Of misschien is de vraag in je branche toegenomen en krijg je meer aanvragen dan je aankunt. Ook dan is een verhoging van je uurtarief gerechtvaardigd.

Wees niet bang om een gesprek aan te gaan met je vaste opdrachtgevers. Het is niet meer dan logisch dat je als zelfstandig ondernemer periodiek jouw uurtarief verhoogt. Zijn je opdrachtgevers tevreden? Dan vinden zij dat ongetwijfeld ook.

In gesprek gaan

Maar hoe pak je dat aan? De Kamer van Koophandel raadt aan om opdrachtgevers tijdig en persoonlijk te informeren. Je kunt bijvoorbeeld op eigen initiatief een evaluatiegesprek aanvragen, naar het voorbeeld van het beoordelingsgesprek dat een werknemer in loondienst vaak jaarlijks voert met zijn leidinggevende. Bespreek samen met je opdrachtgever hoe de samenwerking tot nu toe verloopt en kondig aan dat je je tarief gaat verhogen. Je hoeft je niet te verontschuldigen, maar het helpt als je de verhoging kunt onderbouwen. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je nieuwe kennis hebt opgedaan en te benadrukken welke (extra) waarde jij kunt leveren voor de opdrachtgever.

Korting

Een bedankje voor loyaliteit valt nooit verkeerd. Doe je trouwste klanten een aanbieding door ze nog een laatste keer tegen het oude tarief te laten afnemen. Een goed moment om te laten weten dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt. Je kan er ook voor kiezen om een lager tarief te hanteren voor opdrachten die langer dan een bepaalde periode duren. Of hanteer voor kwalitatieve uren een ander tarief dan voor kwantitatieve uren.

Anticiperen op nieuwe wetgeving voor ZZP’ers

Het kabinet werkt aan nieuwe regelgeving voor zelfstandigen. Om te voorkomen dat zzp’ers tegen een te laag tarief ingehuurd worden, komt er vanaf 2021 een minimumtarief voor zzp’ers van € 16 per uur. Tegelijkertijd krijgen ZZP’ers aan de bovenkant van de arbeidsmarkt meer vrijheid om te ondernemen. Zo kunnen ZZP’ers die meer dan € 75 per uur verdienen, straks kiezen voor een zelfstandigenverklaring. Deze verklaring biedt ZZP’ers en hun opdrachtgevers de zekerheid dat ze buiten een dienstbetrekking werken. Verdien je momenteel € 60 tot € 70 per uur? Dan kun je overwegen om jouw tarief de komende tijd stapsgewijs te verhogen, zodat je straks gebruik kunt maken van de zelfstandigenverklaring. Het kabinet streeft ernaar de wetgeving per 2021 in werking te laten treden.

Meer weten?

Wil je je uurtarief tegen het licht houden, maar weet je niet precies hoe je kunt berekenen wat je kosten zijn? Een NOAB-adviseur helpt je graag. Zoek een NOAB-kantoor bij jou in de buurt.

Dit bericht wordt verzorgd door NOAB. BASO is NOAB gecertificeerd.

6 september 2019 | NOAB

BASO is een NOAB gecertificeerd administratiekantoor.