Eindejaarstips voor ondernemers: opgeruimd het nieuwe jaar in!

De dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw gebruik je als ondernemer vaak óf om uit te rusten en te genieten van tijd met familie en vrienden óf om te werken omdat het voor jouw onderneming een drukke tijd is.

Heb je wel tijd over in die dagen, dan wordt deze gebruikt voor het wegwerken van achterstallige zaken zoals e-mail of administratie. Deze dagen zijn daarom ook erg geschikt om je administratie op te ruimen, zodat je financieel fris het nieuwe jaar in kan.

Hieronder vind je 5 praktische zaken die je kunt oppakken zodat je onderneming financieel fris het nieuwe jaar in kan.

1. Evalueer je huidige financiële situatie

Opruimen wordt lastig wanneer je niet weet wat je huidige financiële situatie is. Hoe staat je onderneming er op dit moment voor? Je balans geeft een duidelijk inzicht in je deze huidige situatie. Wil je hulp bij het krijgen van dit financieel overzicht? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur.

Loop de verschillende balansposten door en onderneem actie waar nodig. Zijn er bijvoorbeeld vervallen facturen opgenomen in je debiteurensaldo? Neem dan contact op met je klanten en verzoek om betaling. Ook voor je klant ruimt zo’n betaling meteen op.

Zorg er ook voor dat je een goed inzicht hebt in je schuldenpositie per jaareinde. Zijn er bijvoorbeeld werkzaamheden door leveranciers verricht in december, maar heb je deze factuur nog niet ontvangen? Dan komt deze factuur in januari van het nieuwe jaar, maar dien je deze wel mee te nemen in de schuldenpositie per 31 december.

Vergeet ook bijvoorbeeld de openstaande verlofuren van je personeel niet. De openstaande vakantiedagen moeten op een correcte wijze worden verwerkt in de balans. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur.

2. Neem tijd voor analyses

Het jaar financieel afsluiten is waarschijnlijk een vast ritueel. Maar sta je wel voldoende stil bij de financiële en niet-financiële gebeurtenissen van afgelopen jaar? Neem daarom tijd voor het maken van analyses. Hierdoor leer je van afgelopen jaar en zorg je ervoor dat je deze leerpunten direct meeneemt in het nieuwe jaar.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende analyses:
• Omzet en marge per productsoort en per maand: zijn er onverwachte schommelingen in de productsoorten en zie je het bekende seizoenspatroon? Zijn er bepaalde productsoorten waar je komend jaar meer op wilt inspelen?
• Gemiddelde ouderdom van de debiteuren: hoe lang duurt het voordat klanten betalen?
• Gemiddelde ouderdom van de voorraad: naar aanleiding van je voorraadinventarisatie weet je ook hoe de kwaliteit van je voorraad is.
• Bestede uren, zowel direct als indirect. Kloppen de tariefberekeningen nog met deze verhoudingen?
• Liquiditeitsoverzicht: wat heeft je uiteindelijke liquiditeit gedaan gedurende het jaar?

Wanneer je hulp nodig hebt bij deze of andere analyses, neem dat contact op met je NOAB-adviseur.

3. Bespaar op onnodige kosten

Nu je een heel jaar aan omzet en kosten voor je hebt in de winst- en verliesrekening, kun je door je kosten van afgelopen jaar lopen. Wees kritisch bij deze beoordeling. Zijn al deze kosten noodzakelijk? Zijn er terugkerende kosten die goedkoper kunnen of wellicht helemaal niet nodig? Ook je NOAB-adviseur kan je helpen bij deze beoordeling.

4. Administratie bijwerken

Wanneer je werkt met een online boekhoudpakket, ben je waarschijnlijk up-to-date met je administratie. In- en verkoopfacturen en bankmutaties worden direct ingelezen zodat je altijd een actueel overzicht hebt van je huidige balans en winst- en verliesrekening. Het is dan nog wel zaak om deze cijfers te controleren. Op basis hiervan kun je ook de analyse uit voorgaande stap goed maken.

Je administratie kan ook verwerkt worden door je boekhouder. Zorg dat dan je zo volledig mogelijk bent met de aanlevering van de documenten van de laatste maand. Op deze manier kunnen de laatste in- en verkoopfacturen en bankmutaties door je boekhouder direct verwerkt worden.

Denk hierbij niet alleen aan financiële gegevens, maar ook aan niet-financiële KPI’s, bijvoorbeeld het aantrekken van nieuwe klanten of vergroten van naamsbekendheid. Je NOAB-adviseur helpt je hier graag mee.

5. Check je verzekeringen en pensioen

Je verzekeringen en pensioen, niet direct de leukste zaken om uit te zoeken. Maar wanneer je hier aan het eind van het jaar even tijd aan besteed, weet je voor komend jaar dat je dit goed geregeld hebt. Geven je verzekeringen nog voldoende dekking (bijvoorbeeld als je voorraad sterk gestegen is), of ben je juist over verzekerd? Is je pensioenplan nog steeds up to date?

Vraag ook bij je NOAB-adviseur na welke wijzigingen zijn geweest op het gebied van pensioenen zodat jullie hier samen eventuele actie op kunnen ondernemen.

Vragen?

Heb je vragen of heb je hulp nodig bij het opruimen van je administratie? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur zodat je er samen voor kunt zorgen dat je opgeruimd het nieuwe jaar in kunt. Er gaat niets boven een financiële frisse start van het nieuwe jaar!

Dit bericht wordt verzorgd door NOAB. BASO is NOAB gecertificeerd.

14 december 2018 | NOAB

BASO is een NOAB gecertificeerd administratiekantoor.