Auto van de zaak: effecten van de wijzigingen in de bijtellingsregelingen vanaf 2019

Met ingang van 1 januari 2019 vinden er weer wijzigingen plaats ten aanzien van de bijtellingsregelingen. Op welke manier hebben deze regelingen impact op je huidige en toekomstige wagenpark?

Huidige regelingen

De huidige regelingen met betrekking tot bijtelling van je leaseauto zijn vrij overzichtelijk. Afhankelijk van de emissie valt je leaseauto in één van deze twee categorieën:

  • 0 gram per kilometer emissie valt in de categorie van 4% bijtelling;
    (dit zijn de 100% elektrische auto’s en waterstofauto’s)
  • 1 gram of meer per kilometer emissie valt in de tweede categorie, namelijk 22% bijtelling.

Wijzigingen voor duurdere auto’s

De wijziging vanaf 1 januari 2019 ten aanzien van deze percentages heeft alleen betrekking op duurdere auto’s. De percentages blijven namelijk in 2019 ook nog 4 en 22%. Alleen geldt het percentage van 4% nog maar op auto’s tot € 50.000,-.

Lease je een auto met een catalogusprijs die hoger ligt dan € 50.000,-? Dan reken je over het meerdere van deze € 50.000,- niet 4%, maar 22%.

Met name rijders die kiezen voor een auto in de categorie Tesla Model S, Tesla Model X en Jaguar I-pace (populaire elektrische leaseauto’s) krijgen hier last van.

Nog snel een nieuwe auto leasen?

Is het met de wijzigingen dan nog slim om snel een nieuw leasecontract aan te gaan voor bijvoorbeeld een volledig elektrische Tesla of Jaguar? Jazeker, want het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast.

Hierbij gaat men uit van de datum van tenaamstelling van de auto. Is deze datum voor of op 31 december 2018? Dan maak je de komende vijf jaar nog gebruik van de bijtellingspercentages van 2018.

Koop je elektrische auto voor 2021

Vanaf 2022 verandert de bijtelling wéér. Het bijtellingspercentage van 4% verdwijnt dan helemaal. Alle auto’s, dus ook elektrische auto’s, krijgen te maken met een bijtellingspercentage van 22%. Dit betaal je dan over de gehele cataloguswaarde.

Wil je daarom zakelijk elektrisch rijden? Schaf dan je auto aan voor 2022 en bij voorkeur nog in 2018 om gebruik te maken van de huidige regeling.

Rekenvoorbeeld
Een kleine rekensom laat zien dat een Tesla Model S (gemiddelde catalogusprijs van € 87.000,-) in 2018 € 150,- netto belasting kost. De fiscale bijtelling bedraagt namelijk per jaar € 87.000,- maal 4% (= € 3.480,- per jaar). Rekening houdend met een tarief voor de inkomstenbelasting van 51,95%, dan is in dit voorbeeld de netto bijtelling 51,95% van € 3.480,- per jaar (€ 1.808,-), dus € 150,- per maand.

Vanaf 2019 bedraagt dit met het gecombineerd tarief al € 440,- en vanaf 2022 loopt dit op naar € 828,-. In 2019 betaal je namelijk alleen over de eerste € 50.000,- een bijtelling van 4% (bruto € 2.000,-) en over het meerdere 22% (bruto € 8.140,-). Een totale bruto bijtelling van € 10.140,- (netto € 5.268,- per jaar en € 440,- per maand.

Voor 2022 betaal je voor dezelfde Tesla met een catalogusprijs van € 87.000,- maar liefst € 828,- netto bijtelling per maand. Je betaalt dan 22% over de catalogusprijs, waardoor je per jaar op een bruto bijtelling uitkomt van € 19.140,-, hetgeen uitkomt op een netto bijtelling van € 828,- per maand.

Deze wijziging heeft effect op je kosten in je onderneming wanneer je de auto zakelijk leaset, omdat je bijtellingspercentage hoger wordt. Wil je meer informatie over de verschillende vormen van de ‘auto van de zaak’? Lees dan deze blog.

Uitzondering voor waterstofauto’s

Waterstofauto’s vormen de uitzondering op deze wijziging. Deze houden ook na 2019 voor hun gehele catalogusprijs nog 4% bijtelling.

Vragen

Heb je vragen over de berekening van de bijtelling van je wagenpark? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur. Ook is het verstandig om te bespreken of het zinvol is om in 2018 nog te investeren in je huidige wagenpark, zodat je optimaal gebruik kunt maken van de huidige regelgeving.

Dit bericht wordt verzorgd door NOAB. BASO is NOAB gecertificeerd.

19 oktober 2018 | NOAB

BASO is een NOAB gecertificeerd administratiekantoor.