Personeel werven vs. personeel behouden: wat kost wat?

Goed personeel vinden is voor veel ondernemers op dit moment een lastige zaak. Het aanbod van goede kandidaten is schaars en de kosten voor het werven en selecteren van nieuw personeel zijn hoog. Wat is dan het meest voordelig om te doen? Nieuw personeel aantrekken, met daarbij behorende kosten voor werving en selectie? Of meer moeite doen om je huidige personeel binnen te houden, inclusief kosten voor salarisverhoging, persoonlijke ontwikkeling, cursussen, etc.?

Als werkgever heb je het verloop van je medewerkers niet altijd in de hand. Medewerkers vertrekken terwijl jij ze liever nog een lange tijd in dienst had gehouden. Goede medewerkers zijn moeilijk te vinden. De economie trekt aan, dus je bent niet de enige die op zoek is naar die ene geschikte kandidaat. Waar je wel controle over kunt uitoefenen als ondernemer, zijn de kosten die gemoeid gaan met werving aan de ene kant en het behoud van personeel aan de andere kant. Door de kosten op een rijtje te zetten, kun je weloverwogen kiezen om te investeren in het werven van nieuw personeel of het behouden en verder ontwikkelen en opleiden van bestaande medewerkers.

De kosten van personeel werven

Waar moet je aan denken wanneer je nieuw personeel gaat werven?

  • Allereerst de kosten voor de werving zelf. Die zijn sterk afhankelijk van de manier van werven. Huur je een professionele recruiter in? Dan spreek je een vaste fee af of betaal je een percentage van het jaarsalaris van de nieuwe werknemer. Je moet hierbij denken aan een percentage dat kan oplopen tot wel 25% van het bruto jaarsalaris, afhankelijk van de constructie die u met het recruitment- of detacheringsbureau afspreekt. Ga je zelf aan de slag met de werving? Vergis je dan niet: zelf werven via online platforms als LinkedIn en Facebook kost je dan misschien minder in daadwerkelijke euro’s, maar meer in tijd. En tijd is ook geld. Houd er rekening mee dat het werven van een nieuwe medewerker een tijdsinvestering van minimaal 40 uur vraagt.
  • Een nieuwe medewerker dient natuurlijk ook ingewerkt te worden. Afhankelijk van de branche en functie, kan het zomaar drie tot zes maanden duren voordat een nieuwe medewerker volledig inzetbaar is en dus ook geld oplevert voor het bedrijf. Daarentegen betaal je de nieuwe medewerker wel al vanaf de eerste maand een volledig salaris, terwijl het dus wel even duurt voordat je hiervan de vruchten plukt. Denk bijvoorbeeld aan een verkoopmedewerker die eerst bekend moet raken met de producten die hij of zij verkoopt, voordat hij echt op pad kan.
  • Houd ook rekening met aanvullende eenmalige administratiekosten die jouw NOAB-kantoor dient te maken voor het aanmaken van een nieuw personeelslid, opmaken van een arbeidsovereenkomst en aanmelding bij het pensioenfonds.
  • Bedenk ook dat nieuwe (en goede) medewerkers behouden moeten blijven. Dat kan betekenen dat op (middel)lange termijn óók voor hem of haar in een persoonlijk ontwikkelplan dient te worden geïnvesteerd.

De kosten van personeel behouden

Het lijstje kosten dat hoort bij bestaand personeel behouden, ziet er heel anders uit. Om goed personeel te kunnen behouden, dien je tegemoet te komen aan de wensen van je werknemers en ervoor te zorgen dat zij met plezier naar hun werk blijven gaan. Dit zal per onderneming en werknemer verschillen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het stimuleren van groei en ontwikkeling, door opleidingen, trainingen en cursussen. Vanzelfsprekend zijn hier kosten aan verbonden. Kosten die als het goed is door de werknemer weer terugverdiend worden. Stel daarom voorafgaand een lijstje met kosten en baten op.
  • Ondersteunen van werk-privébalans, door het bieden van flexibele werktijden of extra faciliteiten, zoals verlofregelingen. Ook het aanbieden van de mogelijkheid om thuis te werken kan voor extra waardering door je medewerkers zorgen. Hiervoor dien je wel kosten te maken, zodat de medewerker ook thuis dezelfde faciliteiten heeft. Denk aan een laptop en beveiligde verbinding met je bedrijfsnetwerk.
  • Het geven van waardering en erkenning door geld, vrije tijd of incentives. Een medewerker kan bijvoorbeeld een salarisverhoging krijgen als gevolg van een goede beoordeling of promotie. Laat door je NOAB-adviseur berekenen wat een salarisverhoging voor jou én je werknemer kost en oplevert. Ook aan het geven van vrije tijd of cadeaus zijn namelijk kosten verbonden en dien je aan wet- en regelgeving te voldoen, zoals de werkkostenregeling. Stem dit op tijd af met je NOAB-adviseur.

Afwegingen

Voor iedere ondernemer zijn de afwegingen anders om te investeren in het werven van personeel of het behouden van personeel. We hebben het nu alleen nog maar over de harde cijfers gehad, maar bedenk ook wat het doet met de sfeer op kantoor en bedrijfscultuur. Wordt die beter met een nieuw personeelslid of heeft het team juist baat bij stabiliteit? Bespreek met je NOAB-adviseur wat de verschillende mogelijkheden zijn en de kosten die hiermee gemoeid gaan.

Dit bericht wordt verzorgd door NOAB. BASO is NOAB gecertificeerd.

14 september 2018 | NOAB

BASO is een NOAB gecertificeerd administratiekantoor.