Zakendoen in het buitenland: BTW

Eén van de meest complexe zaken wanneer je zaken gaat doen met het buitenland is de BTW. Dit geldt voor zowel de import als de export van goederen of diensten. Ook is het van belang of je binnen of buiten de EU zaken doet. In deze blog zetten we de verschillende opties overzichtelijk voor je op een rijtje.

BTW en zakendoen met het buitenland

Waarom gelden de reguliere tarieven en regelingen van de BTW niet op het moment dat je zakendoet met het buitenland?

In deze blog behandelen we achtereenvolgens:

  1. BTW bij import buiten de EU
  2. BTW bij import binnen de EU
  3. BTW bij export buiten de EU
  4. BTW bij export binnen de EU

1. BTW bij import buiten de EU

Import naar Nederland
Wanneer je importeert uit een land buiten de EU, betaal je in de meeste gevallen bij de Nederlandse Douane je BTW. Alleen als je beschikt over een artikel 23-vergunning, betaal je via je reguliere BTW-aangifte. Dit is met name van toepassing wanneer je vaker zakendoet met het buitenland. Je NOAB-adviseur kan je helpen met het aanvragen van een dergelijke vergunning. Heb je recht op vooraftrek van BTW? Dan mag je de betaalde BTW over je import aftrekken als voorbelasting.

Import naar een ander EU-land
Een andere optie is dat je goederen importeert uit een niet EU-land en deze in een ander EU-land (niet Nederland) importeert.

Voorbeeld: Je koopt goederen in Tunesië en laat deze lossen in Antwerpen. Je voert hierbij de goederen in in België en betaalt hier Belgische BTW over. Je doet in België bij de Douane aangifte tot invoer waarbij je de invoerdocumenten krijgt. De betaalde BTW vraag je dan terug via de Nederlandse Belastingdienst.

Diensten importeren
Importeer je diensten uit een land buiten de EU? In dat geval heeft de Belastingdienst het hulpmiddel diensten in en uit het buitenland waarmee je kunt controleren of je leverancier of jij de BTW dient te betalen. Check dus altijd goed welke optie bij jou van toepassing is. Twijfel je hierover? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur.

Let op: Zorg ervoor dat in je administratie altijd een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen import uit een land buiten de EU en import uit een land binnen de EU. Het meest eenvoudige is om hiervoor aparte grootboekrekeningen aan te maken in de boekhouding.

2. BTW bij import binnen de EU

Bij de import binnen de EU – de zogenaamde intracommunautaire verwerving – brengt de leverancier je 0% BTW in rekening. Je moet hierover nog wel de Nederlandse BTW rekenen. Dit dien je zelf te berekenen en op te geven in je aangifte.

Let op: zorg ervoor dat je het juiste BTW-tarief hanteert, afhankelijk van je goederen of diensten.

Wanneer je leverancier wel BTW in rekening brengt op de factuur, kun je deze BTW in de meeste gevallen terugvragen, via de website van de Belastingdienst. De Belastingdienst heeft een hulpmiddel gemaakt, Hulpmiddel Intracommunautaire verwerving, om na te gaan of je in Nederland aangifte BTW moet doen.

3. BTW bij export buiten de EU

Ga je goederen exporteren buiten de EU? Dan reken je 0% BTW, ongeacht of je afnemer een ondernemer of een particulier is. Hierbij is het wel heel belangrijk dat je aan kunt tonen dat je goederen ook echt buiten de EU zijn. Dit kun je aantonen door bijvoorbeeld het bewaren van:

  • Een kopie van de vrachtbrief;
  • De factuur van de vervoerder; en
  • Het invoerbewijs in het land van bestemming.

4. BTW bij export binnen de EU

Bij de export van goederen binnen de EU gebruik je ook het 0% BTW-tarief. Je afnemer betaalt de lokale BTW. Lever je bijvoorbeeld goederen aan een Duitse afnemer? Dan betaalt je Duitse klant Duitse BTW. Hiervoor moet je wel aan de volgende twee voorwaarden voldoen:

  • Controleer of je klant een geldig BTW-nummer heeft; en
  • Zorg dat je kunt aantonen dat je goederen ook echt zijn vervoerd naar het land van bestemming. Hiervoor kun je dezelfde documenten bewaren als bovengenoemde documenten bij export buiten de EU.

Diensten binnen de EU
Verleen je diensten aan een klant binnen de EU? Dan wordt in principe de BTW verlegd naar deze zakelijke klant en vermeld je ‘BTW verlegd’ op de factuur. Gebruik hiervoor weer het hulpmiddel Diensten in en uit het buitenland van de Belastingdienst om te bepalen wat voor jouw specifieke situatie van toepassing is. Houd er wel rekening mee dat ook als je de BTW verlegt, je aangifte BTW moet doen. Door middel van bovengenoemd hulpmiddel weet je in welk land dat moet gebeuren en of je eventueel een Opgaaf Intracommunautaire Prestaties (Opgaaf ICP) dient te doen. Dit is namelijk afhankelijk van het land waarin je klant gevestigd is en hoe de regelgeving daar is geregeld.

Om BTW te kunnen verleggen is het des te belangrijker om zeker te weten dat je klant een zakelijke klant is. Wanneer achteraf blijkt dat het toch om een particulier ging, riskeer je boetes en naheffingen. Je kunt eenvoudig controleren of het BTW-nummer van je klant klopt op de website van de Europese Commissie.

Digitale diensten: mini One Stop Shop
De Belastingdienst heeft specifieke regelgeving gemaakt wanneer je digitale diensten aan particulieren levert binnen de EU. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aanbieden van online software, radioprogramma’s of televisieprogramma’s. In dat geval moet je de BTW waarschijnlijk aangeven in ieder land waar je gevestigd bent.

Om dit proces te vereenvoudigen kun je je aanmelden voor de Mini One Stop Shop-regeling (MOSS), waarbij je de BTW aangeeft en betaalt via het land waar je gevestigd bent (Nederland).

Vragen

Heb je vragen over de juiste toepassing van BTW bij het zakendoen met het buitenland? Neem dan contact op met je NOAB-adviseur.

Lees ook de andere delen van de serie Zakendoen in het buitenland:

Dit bericht wordt verzorgd door NOAB. BASO is NOAB gecertificeerd.

17 augustus 2018 | NOAB

BASO is een NOAB gecertificeerd administratiekantoor.