Vijf tips voor het aantrekken van nieuwe klanten

Succesvol ondernemen begint bij het aantrekken van nieuwe klanten die jouw product of dienst willen afnemen. Je bezoekt netwerkbijeenkomsten, besteedt aandacht aan je LinkedIn-profiel en vertelt iedereen in je omgeving over jouw passie en visie. Aan ondernemerszin geen gebrek, maar je klantenbestand kan wel een boost gebruiken, heeft onderhoud nodig. In deze blog helpen wij je met vijf tips op weg met het aantrekken van nieuwe klanten.

Tip 1. Positioneer je onderneming.

Pak je ondernemingsplan erbij en gebruik je strategie en visie als startpunt. Wie zijn jouw potentiële klanten? Waar hebben zij behoefte aan? Welke meerwaarde kun jij ze bieden? Bepaal de doelgroep en bedenk een steengoede pitch voor je product of dienst. Wees kort, maar krachtig: twee of drie zinnen is meer dan genoeg: less is more. Dit kan ook een prikkelende vraag zijn over een probleem waar jij dé perfecte oplossing voor hebt. Geef de pitch een prominente plek op je website.

Tip 2. Zorg voor een goede online vindbaarheid.

Kies voor een zakelijke website met een gebruiksvriendelijk ontwerp en focus op de inhoud. Laat zien wie jij bent en waar je goed in bent en waarom jij ertoe doet. Publiceer met regelmaat actuele, overtuigende en prikkelende content, zonder je geloofwaardigheid te verliezen. Beschrijf welke oplossingen jij kunt bieden en nodig bezoekers van je website uit om contact op te nemen. In vaktermen: zorg voor de juiste SEO. In gewoon Nederlands: gebruik regelmatig woorden in de content op je website waarop je via zoekmachines als Google gevonden wilt kunnen worden.

Tip 3. Profileer jezelf als expert.

Wat heb jij je nieuwe klanten te bieden? Deel je kennis of vakmanschap, bijvoorbeeld door te bloggen over actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied of door jezelf aan te bieden als spreker op een vakbijeenkomst. Hiermee vergroot je jouw naamsbekendheid én laat je zien dat je verstand van zaken hebt. Verkoop je bijvoorbeeld tuintegels? Schrijf een blog over het leggen van sierbestrating. Zo help je mensen die een tuin willen aanleggen. En de tegels? Die kopen ze misschien wel bij jou. 

Tip 4. Maak van bestaande klanten ambassadeurs.

Vraag klanten een referentie te schrijven voor je website. Of vraag ze hun ervaringen met jouw dienstverlening of een foto van hun aankoop te delen via social media. Verbind hier eventueel een wedstrijd aan: de leukste foto wordt beloond met een cadeaubon. Ben je net begonnen als ondernemer en heb je nog geen klanten? Overweeg dan een product of dienst weg te geven in ruil voor een beoordeling.

Tip 5. Zoek publiciteit via lokale media.

Leg contact met redacties van lokale kranten, websites of omroepen en breng ze op de hoogte van een leuke actie of gebeurtenis met lokale nieuwswaarde. Open jij binnenkort de eerste barbershop in een bepaalde stad? Organiseer je een cursus fotobewerking voor buurtbewoners? Of sponsort jouw onderneming het lokale voetbalteam? Schrijf een enthousiasmerend persbericht met de nadruk op de lokale nieuwswaarde en verspreid dit onder de redacties. Grote kans dat het gratis publiciteit oplevert.

Tot slot

Het vinden van nieuwe klanten is één van de uitdagingen van het ondernemerschap. Kies een manier die bij jou past. Laat je bevlogenheid en passie voor het vakgebied voor je spreken.

Meer weten?

Dit was het eerste deel van een serie blogs met als thema ‘Verdien ik wel genoeg?’. Houd onze kennispagina in de gaten, want er volgen binnenkort meer blogs in deze serie. Verkoop je jouw product of dienst voor de juiste prijs? Wie zijn jouw topklanten (en waarom zijn ze dat)? En welke taken kun je beter uitbesteden?

Vragen

Heb je vragen over jouw verdiensten? Neem dan contact op met je  NOAB-adviseur.

Dit bericht wordt verzorgd door NOAB. BASO is NOAB gecertificeerd.

20 juli 2018 | NOAB

BASO is een NOAB gecertificeerd administratiekantoor.